Route 1

Garachico – Erjos – Santiago del Teide – Masca – Buenavista – Garachico

Routegegevens

• Start: Garachico TF-421.
  • Einde: Garachico TF-42.
  • Lengte: 54 km.
  • Cumulatieve stijging: 1589 m.
  • Gemiddeld niveauverschil: 6%.
  • Maximale hoogte: 1.107 m.
  • Gemiddelde snelheid: 18 km/u.
  • Geschatte tijd: 3 uur.
  • Moeilijkheidsgraad: Hoog.

Route 1 begint op zeeniveau in de plaats Garachico en ontwikkelt zich tot een 54 kilometer lange ruige en bergachtige route. Het gemiddelde niveauverschil is 6% en de maximale hoogte is 1.107 meter boven de zeespiegel. De route speelt zich af aan noordkust en in het westen van het eiland.

In het eerste derde deel van de route klim je onafgebroken van het begin naar de maximale hoogte. Daarna wisselen afdalingen en beklimmingen met verschillende hellingspercentages elkaar af. In het laatste derde deel geniet je van een voortdurende afdaling met een gemiddelde helling in de eerste kilometers en een flauwe helling aan het einde.

De route is heel bochtig in de eerste twee derden en iets rustiger in het laatste deel tot Garachico.

De route begint in het uiterste westen van het dorp Garachico op de TF-421. De eerste kilometers stijgen zigzag langs de steile hellingen. Op 8 kilometer van de route komt de TF-421 de TF-82 tegen waar je rechtsaf slaat richting het dorp El Tanque, dat op 10 kilometer van de route ligt. Je verlaat deze plaats en fietst langs dezelfde weg omhoog. Je passeert de gehuchten Ruigómez en Erjos. Het hoogste punt van de route, el Puerto de Erjos, op 1.107 meter hoogte bereik je op 19 kilometer van de route. Vanaf hier daal je af over dezelfde weg, de TF-82 tot het dorp Santiago del Teide dat op 22 kilometer van de route ligt.

Zodra je het dorp in fietst, verander je van richting en sla je rechtsaf de TF-436 op. Na een kilometer klimmen, bereik je de top waar je een klein uitkijkpunt vindt met spectaculaire uitzichten op de ravijnen aan de westkant van het eiland.

Vanaf dit punt begint een steile afdaling. Wees voorzichtig met de remmen want het maximale hellingspercentage is 20%.  Je komt aan in het gehucht Masca, op 28 kilometer van de route. Later ga je verder op de TF-436. Je komt langs het uitkijkpunt Hilda en vervolgens langs de gehuchten Los Carrizales, Las Portelas en El Palmar.

De afdaling gaat verder en op 43 kilometer bereik je het dorp Buenavista del Norte. Hier sla je rechtsaf om de TF-42 richting west-oost te nemen. Vanaf hier wordt de route lichter alhoewel je voorzichtig moet zijn omdat er hier meer verkeer is dan op de rest van het traject. Uiteindelijk bereik je Garanchico en kom je op het eindpunt van de route na 54 kilometer fietsen.

Hoogtemeting

Ruta 1.png ​

Het weer vandaag
Maximum: 21º
Minimum: 16º
Garachico. It will be foggy all Tuesday long. In the evening the sky will be covered with high and middle clouds. Mild temperature dropping.