Route 8

Costa Adeje - Trasera de Los Cristianos - Carretera General del Sur - Arafo - dorsal de la Esperanza - Nationaal Park de Teide - Vilaflor - Arona - Trasera de los Cristianos - Costa Adeje

Routegegevens

• Start: Costa Adeje.
  • Einde: Costa Adeje.
  • Lengte: 162 km.
  • Cumulatieve stijging: 3950 m.
  • Gemiddeld niveauverschil: 4,5%.
  • Maximale hoogte: 2364 m.
  • Gemiddelde snelheid: 19 km/u.
  • Geschatte tijd: 8 u 30 min.
  • Moeilijkheidsgraad: Heel hoog.

Dit is een zware route vanwege de lengte van het traject en het totaal aantal stijgende meters. De route begint en eindigt in de toeristische wijk Costa Adeje en doorkruist met een totale afstand van 162 kilometer de zuid- en westkant van Tenerife.

De route begint op de Avenida Francisco Ucelay, daarna gaat het omhoog in de richting van de snelweg TF-5 om later naar rechts te gaan om de TF-481 te nemen, richting San Eugenio. Deze weg loopt parallel aan de TF-5 tot ze zich op 5 kilometer van de route van elkaar scheiden. Op dit punt ga je linksaf om de snelweg over te steken en de Avenida Austria te nemen. Op 8,4 kilometer van de route verplicht de Avenida ons om opnieuw de snelweg over te steken en de TF-481 te nemen tot het kruispunt met de TF-28. Je vervolgt de route over deze weg.

Je komt nu op een voortdurend stijgend traject langs La Camella en Valle San Lorenzo met een gemiddeld stijgingspercentage van 5%. Op 20 kilometer van de route kom je bij het uitkijkpunt Centinela waar je kunt genieten van het uitzicht over de hele zuidkant en op de prachtige berg Centinela. Vanaf hier hoef je in de volgende 10 kilometer niet zo steil te klimmen. Op dit traject vind je de dorpen San Miguel en Charco del Pino. Daarna kom je op 22 kilometer van de route bij het dorp Granadilla waar je verder gaat over de TF-28.

In de volgende 44 kilometer is het traject relatief vlak met wat kleine klimmetjes en afdalingen tot we de plaats Güímar bereiken. Je komt door de dorpen Arico, Arico el Nuevo, Arico el Viejo, Fasnia en El Escobonal. Op 63,8 kilometer kun je een stop maken bij het uitkijkpunt Don Martín vanwaar je de hele Vallei van Güímar kunt zien. Eenmaal voorbij dit uitkijkpunt daal je af tot Güímar, op 280 meter boven de zeespiegel. Je verlaat de TF-28 op 68,3 kilometer en slaat linksaf om de TF-525 te nemen, waar de eerste stukken een hellingspercentage hebben van meer dan 5%.

Op het kruispunt van de TF-525 met de Avenida Venezuela ga je rechtsaf de Avenida Venezuela op. In het dorp Arafo, op 71 kilometer van de route verandert de TF-525 in de TF-523 en deze weg gaat naar het Nationaal Park El Teide. Het stuk dat hierna komt, stijgt met een gemiddeld hellingspercentage van 8,8% met op sommige punten een percentage tot wel 20%. Het is aan een stuk door klimmen tot kilometer 86 van de route. Als je bij het kruispunt met de weg TF-24 komt, sla je linksaf omhoog.

In de volgende 12 kilometer stijgt de route aan een stuk door en kun je tussendoor even stoppen bij de uitzichtspunten Ayosa op 2.000 meter hoogte, La Crucita op 1.980 meter hoogte en La Tarta op 2.120 meter hoogte. Op 98 kilometer bereik je een van de hoogste punten van de route bij de sterrenwacht Izaña. Op 103 kilometer van de route is er een kruising met de weg TF-21 afkomstig uit La Orotava. Hier sla je linksaf om de weg TF-21 te volgen naar El Teide en Boca Tauce. Op dit kruispunt is een bar-restaurant waar je energie op kunt doen en een bezoekerscentrum kunt bezoeken met nuttige informatie over de route.

Als we onze weg over de TF-21 vervolgen, passeren we de Montaña Blanca en de ingang van de kabelbaan naar de Pico del Teide (op 113 kilometer). Een stuk verderop is de Parador de las Cañadas del Teide (luxe hotel) op 116 kilometer en daar dichtbij het uitkijkpunt Los Roques de García. Dit traject tussen El Portillo en de Parador heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 3,8%, met stijgingen tot 8%.

Je volgt de TF-21 en op 122 kilometer van de route sla je linksaf om de weg TF-38 die uit Chío komt, te nemen. Je volgt de richting Vilaflor en Granadilla. Hier begint een onafgebroken afdaling tot het einde van de route met afdalingspercentages tot 11%. Vanaf verschillende punten heb je fantastische uitzichten.

Daarna bereik je Vilaflor, op 1.380 meter boven de zeespiegel. Je rijdt door het dorp en op 138 kilometer van de route sla je rechtsaf en neem je de TF-51 richting Las Américas en Arona. De route wordt vervolgd op deze weg tot Arona met een pure afdaling van 14 kilometer met een gemiddeld dalingspercentage van 6%.

Je volgt de TF-51 en nog altijd dalend, bereik je het dorp La Camella, waar je rechtsaf slaat, om de TF-28 te nemen richting Las Américas en Los Cristianos. Op 157 kilometer van de route kom je bij een verbinding naar de snelweg TF-1. Hier neem je de TF-481 (eenrichting parallelweg) naar Las Américas. Je vervolgt je weg langs deze parallelweg en je komt op de Avenida Austria en daarna op de Avenida Europa. Wanneer je bijna bij het einde bent, kom je op een rotonde waar je rechtsaf moet slaan over de TF-481, zodat je de TF-1 over kunt steken om bij het eindpunt van de route te komen.

Hoogtemeting

Het weer vandaag
Maximum: 21º
Minimum: 11º
Adeje. Sunny skies on Thursday morning. In the afternoon, calm weather. At night 'there will be patchy drizzle. Temperatures will remain unchanged.