Las Calderetas - Lagunetas - Gaitero

• Maximale hoogte: 980m
  • Minimale hoogte: 1740m
  • Type: rondwandeling
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld (voor berglopers)
  • Vertrekpunt: Las Calderetas recreatiegebied
  • Coördinaten: 28.446973, -16.411849
  • Plaatsen die wij bezoeken: CLas Calderetas, Monte de La Esperanza, Las Lagunetas, Boca del Valle, Lomo Custodio, Mirador de Lomo Custodio, Gaitero, GR, La Vica.
  • Temperaturen: in de winter kan het dalen tot onder de 5º (vooral in Lomo Custodio), gemiddelde temperatuur in de zomer.
  • Waterpunten: op km 16.6km

Materiaal

• Geschikt schoeisel en kleding voor berglopen
  • Jas en handschoenen als het koud is.
  • 1.5 liter water
  • Wat eten
  • Mobiele telefoon

Route beschrijving.

Een route door het centrale gedeelte van het eiland Tenerife, binnen het Beschermde Landschap van Las Lagunetas. Een bij uitstek bebost landschap dat wordt gedomineerd door glooiende hellingen en diepe ravijnen. De vegetatie bestaat grotendeels uit Canarische dennenbossen, gemengd met groene bossen (laurisilva en fayal-brezal) en enkele inheemse bloemen, zoals de geranium.

De route begint in het lager gelegen gedeelte, meer bepaald in het recreatiegebied van Las Calderetas, de eerste kilometers lopen door groen bos gecombineerd met dennenbossen, en beetje bij beetje komen we op plaatsen met alleen dennenbomen.

Op het hoogste punt passeren we langs de zuidelijke helling van het eiland, waar we kunnen genieten van het uitzicht op de vallei van Güimar (we passeren de Boca del Valle route). Het hoogtepunt van deze route is op de top, wanneer we het natuurlijke uitkijkpunt van Lomo Custodio bereiken (op een hoogte van ongeveer 1680 m) Vanaf hier, en als de lucht helder is, kunnen we een groot deel van het eiland zien. Links zien we de Anaga-bergkam en de agglomeratie, rechts de Güimar-vallei en op het hoogste punt zien we de top van de Teide.

De terugweg loopt grotendeels langs de GR-131 richting La Esperanza.

Beschrijving van de route.

Een echte aanrader is de training om veel bergop te kunnen lopen, want we zullen veel niet al te steile beklimmingen hebben die ons laten draven, maar tegelijkertijd zullen we moeten zweten om de draf te behouden.

• KM 0 We beginnen bij  het recreatiegebied Las Calderetas en volgen de PR TF 25 richting Las Lagunetas (deze loopt aan de rechterkant van het recreatiegebied). De eerste 2.5 kilometer volgen we de PR-borden en kruisen we verschillende bospaden.We zullen altijd bergop gaan, met gematigde klimmetjes gecombineerd met andere delen, dus wees voorzichtig en u zult zeker in staat zijn om het grootste deel van dit gebied te lopen.
  • KM 2.8 Na het oversteken van het spoor van Pino Carretón zien we dat de "PR" twee takken heeft, we moeten verder naar rechts (richting Las Lagunetas). Vanaf hier zijn er enkele hellingen die we, afhankelijk van onze conditie, zullen moeten lopen, maar we kunnen hiervan gebruik maken om joggen af te wisselen met lopen, nog een aspect om te trainen.
  • KM 3 Er is een andere vertakking van het pad, ga verder naar rechts (borden naar AR Hoya Abade en Los Nateros).
  • KM 4.1 Oversteken van paden, we gaan rechtdoor (borden Las Lagunetas en AR Las Raíces).
  • KM 4.8 kruising; ga rechtdoor (borden voor Las Lagunetas en AR Las Raíces).
  • KM 5.8 Wanneer het pad een breed bospad (Boca del Valle pad) kruist, verlaten we het pad en gaan we verder naar rechts langs het pad.
  • KM 6.1 We steek de sporen over en gaan verder langs het spoor rechts, op dezelfde weg als wij (Boca del Valle). Het terrein is nu draaglijker, zodat we comfortabel kunnen rennen.
  • KM 9.5 We moeten voorzichtig zijn, na een stuk bergafwaarts langs het pad hebben we een bocht naar rechts. Vlak voor deze bocht zien we rechts een stenen muurtje en een pad dat omhoog loopt. Volg het pad naar boven naar het Lomo Custodio gebied. Alvorens het stijgende pad te nemen, is er aan de linkerkant een klein pad (niet erg duidelijk) waar we 30 m dichterbij kunnen komen, waarin zich een grote steenformatie bevindt.
  • KM 10.4 Aan het einde van het pad komen we uit op een breed pad, volg dit pad naar links, het heeft geen uitweg, maar het is om dichter bij het natuurlijke uitzichtpunt te komen. Nu niet overhaast zijn, neem een goede pauze en geniet van het beste van deze sport.
  • KM 10.5 Natuurlijk uitzichtpunt van Lomo Custodio. We kunnen uitrusten, foto's maken en van het uitzicht genieten. Dan moeten we de weg terugnemen die we gekomen zijn,  en het brede pad volgen.
  • KM 12.2 We komen bij de Gaitero, ervoor zien we de wachttoren, we gaan verder naar links (op het asfalt).
  • KM 12.5 Steek de hoofdweg over en ga verder langs het brede pad naar rechts; een eindje verder gaat u de helling van de brandgang af.
  • KM 12.8 We gaan verder naar rechts over het GR-131 pad (richting La Esperanza). We moeten de GR volgen tot kilometer 21.5. Wees voorzichtig, want een deel van de GR loopt over bospaden en combineert op andere stukken met een PR. Enkele kilometers lang zullen we een schoon bergafwaarts pad hebben om lekker hard te lopen onder de pijnbomen.
  • KM 16.5 De GR verlaat een pad en komt uit op een breed pad, ga nu verder langs een stuk bospad en volg de GR tekens (pista Punta la Pista).
  • KM 16.6 Rechts ziet u een kleine rusthut en een waterpunt. Je kunt je laten gaan en in een goed tempo over de bospaden rennen.
  • KM 18.9 We moeten voorzichtig zijn, want we verlaten het pad en nemen het linker pad (de GR is nu gecombineerd met een wit-rood-gele PR-markering).
  • KM 19.5 We komen uit op een bospad (Pista Las Aguilillas). We moeten de GR aanwijzingen volgen, dat wil zeggen het pad naar rechts blijven volgen.
  • KM 21.5 We kruisen een PR, verlaten het pad en volgen de PR naar links, bergafwaarts (dit is het pad dat we aan het begin namen).
  • KM 22.0 HET EINDE. We hebben het beginpunt bereikt.

Omgeving

Paisaje Protegido de Las Lagunetas (Beschermd Landschap van Las Lagunetas). Het is een bergachtig en bosrijk gebied van grote waarde, met een grote uitgestrektheid (3800 hectare), en deelt de ruimte met verschillende gemeenten: Candelaria, El Rosario, Tacoronte, El Sauzal, La Matanza, Santa Úrsula en La Victoria. Het ligt tussen 790 en 1890 meters boven de zeespiegel.

Las Calderetas Recreation Area. Recreatiegebied met een oppervlakte van vierduizend meter gelegen op een hoogte van 1000 meters, ideaal voor natuurliefhebbers. Op het terrein zijn barbecues, tafels en een kinderspeelplaats.

Lomo Custodio Uitzichtpunt.  Natuurlijk uitzichtpunt op een hoogte van 1680 meters.

Aanbevelingen

• Het gebied is vrij koud in de winter, vooral boven de 1400 meters hoogte, zelfs handschoenen en een jas zijn aanbevolen als de dag bewolkt en koud is.
  • Parkeren is mogelijk bij de uitgang

Hoe kom je daar?

• Privé voertuig
    • Neem de afrit van de snelweg bij El Sauzal, vervolgens de ventweg in de richting van "Bodegas Monje", en zodra de steile weg begint, komt u bij El Ravelo. Vanaf hier begint een asfaltweg, de straat Lomo Piedras weg, die de berg opklimt en naar Las Calderetas leidt.
  • Openbaar vervoer.
    • Lijn 054. Vanaf het busstation (guaguas) van La Laguna (Intermodale overslaginstallatie (Intercambiador de La Laguna)).
    • Lijn 054
    • We blijven bij de bushalte in de wijk "Lomo Las Piedras", daarna moeten we de straat Lomo Piedras oplopen (1.5 kilometers).
  • OPMERKING: U kunt buslijn 54 nemen vanaf het busstation van Tacoronte (guaguas).
Het weer vandaag
Maximum: 22º
Minimum: 16º
El Sauzal. The sky will be covered by high and middle clouds on Friday morning. In the afternoon, partly cloudy to mostly cloudy skies. At night the fog will cause reduced visibility. Mild temperature dropping.