MANUEL MARTÍN GONZÁLEZ - Artiesten - Tenerife

Manuel Martín González

cerrar
Pagina via e-mail versturen
Completa el captcha

Het werk van de vermaarde Isorische schilder Manuel Martín González (1905-1988), die beschouwd wordt als een van de beste Canarische landschapschilders, kan worden bekeken in het museum op de tweede verdieping van het departement voor Cultuur van de gemeente Guía de Isora, gelegen in in de straat La Vera. Tijdens het bezoek kun je in de eerste zaal het publicitaire werk zien dat hij maakte tijdens zijn verblijf in Cuba van 1923 tot 1932, terwijl je in de tweede zaal een belangrijke selectie van zijn landschapsschilderijen vindt. Naast deze werken worden er verschillende van zijn persoonlijke bezittingen voorgesteld, zoals notities en schetsen, diverse onderscheidingen en foto's en boeken van de schilder.

Manuel Martín González was een van de meest saillante persoonlijkheden van het stadje. Hij werd geboren op 14 juni 1905 in Guía de Isora en was de oudste van 9 broers en zussen. Hij leerde lezen in een van de weinige scholen die destijds bestonden, waar hij geleidelijk aan blijk gaf van een groot tekentalent. Met de weinige middelen die hij had en gestimuleerd door zijn leraar, was hij altijd aan het tekenen en schilderen. Ondanks zijn bescheiden middelen van bestaan genoot hij zijn opleiding in Santa Cruz. Toen hij 18 werd, emigreerde hij naar Cuba waar hij negen jaar van zijn leven doorbracht (1923-1932). Hij hield zich vooral bezig met reclamewerk dankzij zijn ervaring bij lithografiebedrijf Litografía Romero in Santa Cruz de Tenerife voordat hij emigreerde.

Zijn verblijf in Cuba als commercieel illustrator was zeer productief: zijn klanten waren commerciële bedrijven die voor reclame betaalden om hun producten op een gemakkelijke manier te kunnen verkopen, zoals 'La Casa Grande', een bedrijf dat hem tal van opdrachten verstrekte. Daarnaast gaven verschillende tijdschriften hem opdrachten voor composities en werd hij zelfs artistiek directeur van het tijdschrift 'Tierra Canaria', waarvan de beeldtaal vol stond van verwijzingen naar zijn geboortegrond. Vanwege de moeilijke situatie in Cuba na de crisis van 1929, die werd gevolgd door de Grote Depressie, besliste de kunstenaar om naar zijn geboorte-eiland terug te keren. Hij keerde samen met zijn vrouw terug en op het eiland begon de tweede fase van zijn carrière, waar hij het landschap van het eiland tot het centrale onderwerp van zijn schilderijen maakt.

Aan het begin van deze nieuwe fase in zijn leven, die 'paisajista' wordt genoemd, besliste hij om de hele eilandengroep te verkennen om de essentie daarvan in beeld te kunnen brengen vanuit een geografische nabijheid en een persoonlijke betrokkenheid. Bij de karakterisatie van zijn werk wordt vaak gewezen op zijn schilderijen van de Teide en Las Cañadas. Hij werkt vooral in opdracht van instellingen en particuliere klanten, waarbij hij zijn schilderijen beschouwt als de kinderen die hij nooit gehad heeft. Hij overleed in La Laguna in 1988.

Zijn werk is verkocht aan Canarische klanten, alsook aan bezoekers uit andere Europese landen. Zijn werk heeft zelfs het verre oosten bereikt. Men gaat ervan uit dat hij ongeveer 7.000 werken heeft geschilderd. Momenteel bevindt een aantal daarvan zich in Santa Cruz de Tenerife: in Hotel Mencey, in het kantoor van het havenbedrijf, in het Casino van Santa Cruz de Tenerife en in de Basílica de Nuestra Señora de Candelaria. Deze laatste is een uitzondering, omdat het niet vaak voorkomt dat schilderijen zonder religieus thema hun bestemming vinden in een kerkelijk gebouw. In dit geval betreft het twee muurschilderingen aan weerszijden van de ingang, met landschappen zoals de inheemse bewoners die zagen toen de Maagd verscheen.