Vilaflor - La Florida - Paisaje Lunar (Maanlandschap)

Algemene Gegevens

• Kilometers: 22.4 KM
  • Totaal hoogteverschil: 2200m
  • Positief hoogteverschil: 1100m
  • Negatief hoogteverschil: 1100m
  • Maximale hoogte: 1960m
  • Minimale hoogte: 1335m
  • Type: rondwandeling
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld (voor berglopers)
  • Vertrekpunt: Plaza de la Iglesia de Vilaflor, San Pedro Apóstol (oude stad)
  • Coördinaten: 28.16003699791096, -16.637030884560005
  • Plaatsen ddie we passeren: Vilaflor, Madre Agua, La Florida, Los Escurriales, Paisaje Lunar, Pino Gordo.
  • Temperaturen: In de winter kan het op de hoogste hoogten minder dan 5º C worden. In de zomer of op warme dagen kan het (op de middag) meer dan 30ºC worden.
  • Waterpunten: geen.

Materiaal

• Geschikt schoeisel en kleding voor berglopen
  • Jas/windjack, muts en handschoenen als het een beetje koud is of als het kan regenen.
  • Hoed en/of zonnebril als het onbewolkt weer is.
  • 1.5 liter water
  • Wet eten
  • Mobiele telefoon

Routebe schrijving

Spectaculaire route om de bezienswaardigheden van Tenerife te ontdekken. We vertrekken vanuit Vilaflor om naar het Maanlandschap (Paisaje Lunar) te gaan en maken uiteindelijk kennis met de grootste pijnbomen van de Canarische Eilanden.

We verlaten het centrum van het dorp Vilaflor om het GR 131 pad omhoog te gaan. Dan maken we een lus van iets meer dan 6 kilometers om eerst naar beneden te gaan, door het vlakke gedeelte te gaan en weer omhoog te gaan (we volgen het pad richting La Cruz de Tea om vervolgens het pad omhoog te gaan dat uit Las Vegas komt). Daarna gaat de route naar het gebied van Paisaje Lunar, om nog een stukje verder te klimmen naar het hoogste punt (1960 m). We dalen een stuk af langs de GR en volgen dan het pad Madre del Agua in de richting van de hoofdweg met als missie de grootste pijnbomen van de Canarische Eilanden te leren kennen.

Een trainingsparcours met hoogteverschillen, gevarieerd terrein en een combinatie van verschillende beklimmingen en afdalingen in het parcours.

Beschrijving van de route.

• KM  0 We vertrekken vanuit het centrum van het dorp Vilaflor, vanaf de kerk. We gaan er omheen en gaan aan de rechterkant naar beneden, door het park van Los Cipreses. We komen uit op de Plaza Obispo Pérez Cáceres, steken die over en slaan linksaf. In dit gebied ziet u borden en een informatiepaneel voor het GR-131 voetpad. We moeten de GR-131 volgen.
  • KM  0.4 Sla links af. Volg de borden GR.
  • KM  0.5 We verlaten de weg en nemen het pad naar rechts.
  • KM  0.7 Beneden in het ravijn, loop ongeveer 30m door en neem dan het pad rechts (volg de GR tekens). Er volgt nu een klim van 2.2 kilometers, waarvan het eerste deel steiler is en daarna draaglijker.
  • KM  2.8 We steek het Madre del Agua pad over.
  • KM  2.9 100m verder, wanneer u het pad verlaat, komt u bij een kruispunt. Volg het pad rechts en u verlaat de GR en neemt de PR 72 Los Escurriales (geef aan dat het andere pad is waar u later zult afdalen).
  • KM  2.9 tot KM  4.9 Nu twee kilometers door een gebied met kleine ups en downs, het zal een draaglijk stuk zijn waar u op krachten kunt komen. Dit gedeelte gaat steeds over een pad, waarbij u verschillende bospaden zult kruisen, maar u moet steeds de borden naar de PR 72 Los Escurriales volgen. Onderweg ziet u de ruïnes van het huis van Los Llanitos.
  • KM  4.9 Kruising van paden. Op dit punt neemt u het pad naar rechts (PR 83 Cruz de Tea). U maakt een lus van iets meer dan 6 kilometer om naar dit punt terug te keren.
  • KM  5.3 U komt uit op het Madre del Agua pad. Neem de PR 83 Cruz de Tea. U zult zien dat net links PR 83.1 Las Vegas is, geef aan dat u daar terug zult keren. Nu bijna twee kilometers bergaf met wat technische stukken. Laten we vliegen!
  • KM  7 Kruising van paden, ga verder langs PR 83 Cruz de Tea. In dit gebied heeft u goed uitzicht op het zuiden van Tenerife.
  • KM  7.2 Kruising van paden. Neem het pad aan de linkerkant, PR 83.2 Las Vegas (Los Escurriales).
  • KM  7.2 tot KM 8.9 Strook van kleine stijgingen en dalingen met andere vlakke stukken. Je moet altijd de PR 83.2 volgen.
  • KM  8.9 Er is een splitsing van paden. Neem nu het linker pad bergopwaarts, PR 83.1 Los Escurriales (La Florida).
  • KM  9.9 Er is een splitsing. Ga verder bergop op PR 83.1.
  • KM  10 Casa La Florida. U bent in een landbouwgebied, u zult verschillende percelen met wijngaarden zien.
  • KM  10.9 Je bereikt het pad naar "Madre del Agua", ga rechtdoor over het pad.
  • KM  11.3 Kruising van paden. U bent op het punt waar u de lus bent begonnen, neem nu het pad rechts in de richting van Los Escurriales (Paisaje Lunar). Dit gedeelte is bewegwijzerd met drie paden: PR 72 en PR 83 en PR 83.1 naar het uitkijkpunt van Paisaje Lunar.
  • KM  13.2 Je komt aan bij het uitkijkpunt van "El Paisaje Lunar", geniet van de omgeving. U kunt een klein doodlopend paadje nemen dat u aan de linkerkant ziet, zodat u "El Paisaje Lunar" beter kunt zien, via hetzelfde pad teruggaan en de PR in stijgende richting volgen (PR 72).
  • KM  13.9 Dit is het hoogste punt (1960m).
    U zult enkele pijnbomen met zwarte stammen hebben gezien van de brand van enkele jaren geleden (de Canarische pijnboom is vrij goed bestand tegen brand en kan opnieuw uitlopen). Nu komen wij bij een kruispunt en moeten beginnen af te dalen via het pad links (gedeelte gemarkeerd als PR 72 en GR-131).
  • KM  14.9 U passeert een lichtgekleurd gebied en het lijkt op het maanlandschap dat u eerder vanaf het uitkijkpunt zag.
  • KM  15.8 Kruispunt; ga rechtdoor over het pad.
  • KM  16.8 splitsing; ga verder bergafwaarts over het pad.
  • KM  16.9 Je bereikt het pad naar Madre del Agua, een punt dat je op de weg omhoog passeerde. Ga nu verder langs het pad aan de rechterkant. U kunt terugkeren langs de GR-131, maar wij gaan verder langs het pad om lekker te kunnen hardlopen en ook om de grootste pijnbomen van de Canarische Eilanden te passeren en te zien.
    Maak van de gelegenheid gebruik om 3.5 kilometers te lopen op een goede atletiekbaan.
  • KM  20.4 Wanneer u de hoofdweg bereikt, moet u deze zorgvuldig bergaf volgen, en op sommige plaatsen kunt u uw route zelfs inkorten op de helling en zo minder over de weg afleggen (de weg maakt verschillende S-en).
  • KM  21.3 Aan de linkerkant ziet u een parkeerplaats, en verderop, rechts van de weg, een pad dat u naar de Pino de las dos Pernadas brengt. Ga dan terug naar de parkeerplaats, en daal daarachter af naar Pino Gordo.
  • KM  21.5 Pino Gordo. Ga verder bergafwaarts naar links van de dennenboom, er lijkt geen pad te zijn. Eerst is er een stuk onverharde weg en dan kom je op een weg uit, rechts aanhouden.
    Geniet van deze twee grote exemplaren van Canarische den van meer dan 300 jaar oud.
  • KM  21.9 U komt weer uit op de hoofdweg, steekt deze niet over maar neemt de weg links, naar het centrum van het dorp.
  • KM  22.4 HET EINDE (Oude wijk van Vilaflor)

Omgeving

Vilaflor. Voorheen bekend onder de naam Chasna. Genesteld in het hoogste deel van het eiland en omgeven door dennenbossen, op een steenworp afstand van de Teide. De kleine huisjes en de geplaveide straten zijn prachtig. Het ligt op een hoogte van 1400m.

Pino Gordo. Het is een spectaculaire Canarische den (pinus canariensis) met een totale hoogte van 45.12 meter, waarmee het de op één na hoogste boom van Spanje is in de ranglijst van inheemse soorten. De afmetingen die hij presenteert en die veel aandacht trekken, zijn de omtrek op borsthoogte, die 9.36 meters bedraagt en een maximale breedte heeft van 3.16 meters en een minimum van 3.10 meters.

Pino de las Dos Pernadas (pinus canariensis) Recht tegenover de Pino Gordo vinden we de hoogste inheemse boom van ons land, die met zijn 56.03 meter de ranglijst in zijn specialiteit aanvoert. De omtrek op borsthoogte is iets kleiner dan die van de Pino Gordo en bedraagt in totaal 8.30 meters met een maximumhoogte van 2.78 meters en een minimum van 2.68 meters.

Het Maanlandschap (El Paisaje Lunar) Het is een groep van delicate kegelvormige, merkwaardige, lichte zandtorens van de Escurriales die in de volksmond ook wel het Maanlandschap wordt genoemd. In de loop van duizenden jaren heeft erosie ze gebeiteld in een heuvel van duizenden glooiende lagen van fijne beige vulkanische as.

Aanbevelingen

• Bescherming tegen de zon als de zon schijnt (we zitten op grote hoogte en de zonnestralen zijn sterker).
  • Er is een grote parkeerplaats dicht bij het startpunt, bij de kerk (coördinaten: 28.1602672872037, -16.636975237459975).

Hoe kom je daar?

• Privé-voertuig
  • Openbaar vervoer (gelieve dit te controleren aangezien er zich wijzigingen kunnen voordoen).
    • Lijn 482 vanuit Los Cristianos
    • Lijn 482
Het weer vandaag
Maximum: 16º
Minimum:
Vilaflor. There will be not a cloud in the sky on Thursday morning. In the afternoon, calm weather. At night, sleety showers containing snow and rain. Temperatures will remain unchanged.