Los Silos - Erjos - Monte del Agua

• Maximale hoogte: 1035m
  • Minimale hoogte: 105m
  • Type: rondwandeling
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld (voor berglopers)
  • Vertrekpunt: Plaza de La Cruz (centrum/historisch centrum van Los Silos
  • Coördinaten: 28.365448512700386, -16.817421961298844
  • Plaatsen ddie we passeren: Los Silos, Cuevas Negras, Erjos, Monte del Agua, Las Moradas.
  • Temperaturen: aangenaam in de winter (misschien enkele zeer koude dagen - 10º C op grote hoogte); misschien heet in de nazomer op bepaalde dagen
  • Waterpunten: Het is mogelijk om water te kopen in de bar/cafetaria of de winkel in Erjos (als ze open zijn).

Materiaal

• Schoeisel en kleding geschikt voor berglopen.
  • Jasje/windjack als het een beetje koud is of kan gaan regenen.
  • Hoed en/of zonnebril bij onbewolkt weer.
  • 1.5 liter water.
  • Wat eten
  • Mobiele telefoon

Route beschrijving.

Dit is een route om een deel van het Teno Rural Park te leren kennen. Twee van de beste routes beginnen in het centrum van Los Silos: Cuevas Negras en Las Moradas, die hun naam te danken hebben aan de oude boerderijen in het midden van de gemeente die tientallen jaren geleden bewoond werden.

U beklimt het Cuevas Negras pad over iets meer dan 5 kilometers, met meer dan 900 meters positief. Daarna volgen enkele kilometers over het parcours van de Monte del Agua om te eindigen met een goede afdaling naar het vertrekpunt (afdaling via Las Moradas). Dit is een route van 15 kilometers die perfect is om een veeleisende klim te trainen, te herstellen van de beklimming en vervolgens een halflange afdaling te trotseren, waar u technische en rotsachtige stukken zult aantreffen.

Deze route is ideaal voor het trainen van bergopwaartse series (waarbij stukken in een rustig tempo worden afgelegd om te herstellen) of het doen van een serie in een constant  tempo over 5 km.

Beschrijving van de route.

• KM 0 We beginnen bij Caso de Los Silos. De route bestaat uit het volgen van het PR 53 pad naar Erjos (kilometer 5). De eerste 1.4 kilometer gaat over asfalt en daarna over een betonpad, steeds stijgend maar zacht. Het zal je helpen op te warmen.
  • KM 0.1 Steek de hoofdweg over en volg de weg rechtdoor.
  • KM 0.2 Ga verder naar links langs de weg, in de richting van "Cuevas Negras". Voeg er aan toe dat de weg rechts de weg is die we op de terugweg nemen.
  • KM 0.7 Aan de rechterkant ziet u de oude wasplaatsen.
  • KM 1.4 We verlaten de cementweg en nemen het pad aan de overkant (een beetje naar links). Nu moet je in de stemming zijn, want dit is het begin van een zware beklimming.
  • KM 2 In dit gebied ziet u links (naar uw rug toe) de klif waaraan Cuevas Negras zijn naam dankt. Erosie heeft een indrukwekkend schouwspel achtergelaten en het is niet verwonderlijk dat sommige Guanchen deze plek kozen om te wonen.
  • KM 2.5 Je passeert de verlaten huizen van Cuevas Negras. Op het kruispunt gaat u rechtdoor, richting "Erjos".
  • KM 5 U bereikt het dorp Erjos, vervolgt 100m langs het asfalt en slaat dan rechtsaf langs het steegje, en dan weer rechtsaf (volg de PR-borden). U kunt naar links gaan om het centrum van dit kleine dorp te leren kennen.
  • KM 5.2 Na het verlaten van enkele huizen komt u bij een onverharde weg, volg de borden naar rechts, "Las Portelas", PR 52/54. Vanaf hier moeten we de PR 52 Las Portelas volgen, en dan verder de PR 54 Las Moradas. Het pad klimt nu een beetje om aan te sluiten op het pad naar de waterberg.
  • KM 5.7 Aan het einde van de klim, nu rechtsaf over het brede pad richting "Las Portelas". Nu nog 3.7 kilometers over het onverharde pad om de benen te herstellen.
  • KM 6.5 Je ziet rechts een kleine richel met een houten vloer. Je kunt dit standpunt benaderen.
  • KM 9.3 Verlaat het pad en neem het pad naar rechts, PR 54 "Las Moradas". Dit pad is goed om te lopen.
  • KM 10.7 Bij het kruispunt, links aanhouden op het brede pad (PR 54 "Las Moradas")
  • KM 11.3 Verlaat het brede pad en neem het pad aan de rechterkant dat bergafwaarts loopt (PR 54 "Las Moradas"). Het eerste deel is goed om hard te lopen, maar daarna komt u in een meer technisch en rotsachtig gebied, ideaal om de vaardigheden van een goede downhill loper te trainen. Tijdens de afdaling gaat u van een begroeid pad naar een open pad waar u kunt genieten van het uitzicht op deze plek.
  • KM 13.7 U passeert het gehucht Las Moradas en er zijn nog slechts enkele verlaten maar charmante huizen over.
  • KM 15.4 Het pad eindigt en gaat verder langs de betonnen weg in de richting van Los Silos.
  • KM 15.7 HET EIDEN.

Omgeving

Teno Rural Park.  Tenerife herbergt in het noordwesten een van zijn grote natuurlijke schatten. Het Teno-massief, een van de drie oudste rotsformaties van het eiland, heeft in de loop van miljoenen jaren duizelingwekkende ravijnen en diepe laurisilvabossen gevormd, die doen denken aan de prehistorie. Buenavista, Santiago del Teide, El Tanque en Los Silos vormen samen dit park.

Het gehucht Cuevas Negras. In het verleden diende deze weg als verbinding tussen Los Silos en het zuiden van het eiland en later werd het de "Camino Real" weg, die het centrum van de gemeente met Erjos verbond. In de vorige eeuw woonden hier zo'n 60 mensen, die zich toelegden op landbouw, veeteelt en bosbouw. Vandaag wordt het gehucht opgeslokt door de vegetatie.

Het gehucht Las Moradas. Deze oude boerderij werd tot in de eerste helft van de 20e eeuw bewoond, naast boerderijen die voor landbouw en veeteelt werden gebruikt. Tegenwoordig is het moeilijk voor te stellen dat er iemand woont, vanwege de ingewikkelde verbinding met de grote steden.

Monte del Agua. Een uitgestrekt groen bos met laurier en fayal-brezal. Het strekt zich uit langs de bovenloop en de bovenloop van de ravijnen Los Cochinos, Bucarón en Cuevas Negras.

Wasserette in Los Silos. Wasplaats met bassins waarin de inwoners van Los Silos hun kleren wasten met het water uit het ravijn.

Hoe kom je daar?

• Privé-voertuig
  • Openbaar vervoer (vraag ernaar aangezien er wijzigingen kunnen zijn).
    • Lijn 363 vanaf het treinstation van Puerto de la Cruz.
    • Lijn 363
Het weer vandaag
Maximum: 23º
Minimum: 19º
Los Silos. Some drizzle will fall on Saturday morning. In the afternoon, partly cloudy to mostly cloudy skies. At night, calm weather. Temperatures will remain unchanged.