Arenas Negras - Chinyero

• Maximale hoogte: 1540m
  • Minimale hoogte: 1230m
  • Type: cirkelvormige route
  • Moeilijkheidsgraad: laag (voor berglopers)
  • Uitgangspunt: Arenas Negras recreatiegebied
  • Coördinaten: 28.3198834,-16.7570377
  • Vertrekpunt: Arenas Negras Recreatiegebied (Área Recreativa de Arenas Negras).
  • Temperaturen: misschien een zeer koude dag min 5º op de top
  • Waterpunten: geen

Materiaal

• Geschikt schoeisel en kleding geschikt voor berglopen.
  • Jasje/windjack als het een beetje koud is of als het kan regenen.
  • Hoed en/of zonnebril als het onbewolkt weer is.
  • 1 liter water
  • Wat eten
  • Mobiele telefoon

Route beschrijving.

Ideaal voor hardlopers die op zoek zijn naar korte en snelle routes, hetzij omdat ze maar kort willen trainen, hetzij omdat ze met de sport beginnen.

El Chinyero is een unieke en zeer mooie plek, die een bezoek waard is omdat het een van de meest charmante hoekjes van Tenerife is. U begint in een dennenbos om te klimmen en te lopen over de zwarte lavastromen van de laatste uitbarsting op het eiland Tenerife. Een zwarte, steenachtige en unieke plek, wat het bijzonder en mooi maakt. Het zal u zeker bevallen en als u uit het buitenland komt, zult u nog nooit op zo'n terrein hebben gelopen.

Beschrijving van de route.

BRIEFJE:

1. Als u niet met de auto het bospad wilt afleggen om het recreatiegebied te bereiken, kunt u de route beginnen vanaf het gebied van La Montañeta (kerk van San Francisco). Vanaf hier volgt u het PR 43 pad naar boven voor 2.6 kilometer.

2. Als u vanuit het zuiden van Tenerife komt, is een andere optie om te beginnen het bovenste deel, vanaf de TF-38 weg. Bij kilometerpunt 14.9 is er een zandpad dat u 400m kunt volgen en dat u naar de PR 43 zal leiden.

• KM 0 We beginnen de route vanaf de parkeerplaats van het recreatiegebied, op een hoogte van 1240m, en volgen de borden van het PR dat het gebied van de mesa's omringt. De route volgt aanvankelijk het bospad dat licht omhoog loopt en het recreatiegebied aan de rechterkant verlaat.
  • KM 0.4 Verlaat het pad en neem het PR pad aan de rechterkant.
  • KM 1.1 We komen bij een kruispunt waar we rechtdoor moeten in de richting van Chinyero (voeg toe dat het pad rechts is waar we zullen terugkeren).
    KM 1.2 Het pad kruist een weg. Volg de PR (richting Chinyero).
  • KM 2.1 Opnieuw is er een kruispunt van paden, u moet verder klimmen langs het linker pad (richting Chinyero).
  • KM 2.6 Er is een kruispunt, ga rechtdoor of naar links (richting Chinyero). Vanaf hier moet u de PR volgen die bergopwaarts gaat en dan beetje bij beetje daalt, met een bocht naar rechts terwijl u de rondweg maakt (u zult zien dat de vulkaan Chinyero altijd aan uw rechterhand ligt). U zult enkele brede kruisingen van paden tegenkomen, maar u moet altijd de PR-aanduidingen volgen.
  • KM 4.9 U zult het hoogste punt van deze route bereikt hebben, nu zal het pad geleidelijk afdalen.
  • KM 6.4 Het pad komt uit op een brede weg. Op dit punt splitst de PR zich in twee richtingen. Volg de "Circular Chinyero" naar rechts en ga 500m verder over het brede zandpad.
  • KM 6.9 Opnieuw een punt waar de PR twee paden kan nemen, moeten we het brede pad verlaten en het pad aan de rechterkant blijven volgen, aangegeven met "Circular Chinyero". Nu is het uw beurt om op het meest bijzondere en aantrekkelijke gedeelte van deze route te stappen, u gaat op gestolde lava stappen zonder begroeiing. Een zwart en stenig gebied waar je echt van zult genieten.
  • KM 8.1 U bereikt een punt dat u op de weg omhoog bent gepasseerd (valt samen met km 2.6). Volg de borden naar "Arenas negras".
  • Km 8.6 Bij de splitsing nemen we het pad naar links met borden naar "San José de Los Llanos". Deze splitsing valt samen met de 2.1 bergop, nu ga je niet de weg die je omhoog kwam, maar we gaan een omweg maken naar links om een andere coole plek te leren kennen. Volg de PR gedurende 1.3 kilometers. Als u terug wilt naar het beginpunt, neem dan de richting "Arenas Negras".
  • KM 9.9 Wanneer u een breed pad bereikt, gaat de PR rechtdoor, maar u moet het brede pad naar rechts nemen. Geniet van dit gebied van zwart zand zonder begroeiing. Als je van buiten de streek komt, heb je zeker nog nooit op zo'n terrein gelopen.
  • KM 11 Kruising van paden. U moet verdergaan langs de PR aan de linkerkant, dat is waar u aanvankelijk bent geklommen, het valt samen met punt 1.1 van de beklimming.
  • KM 12.2 HET EINDE.

Omgeving

Chinyero vulkaan. Het is een vulkaan op een hoogte van 1561 meters gelegen op de bergkam van de Abeque, dicht bij El Teide en behorend tot de gemeente Santiago del Teide. Chinyero heeft de eer de laatste vulkaan te zijn geweest die op Tenerife is uitgebarsten. En niet zo lang geleden. In 1909 spuwde hij 10 dagen lang onafgebroken lava. De omgeving is bijzonder mooi, want er is nauwelijks begroeiing en het is gevormd door opgeloste lava, die zwart van kleur (een zeer opvallende kleur voor de bezoeker).

Arenas Negras gebied. Gelegen op een hoogte van 1240 meters. Er is een ruimte met tafels en banken, een kinderspeelplaats en kamperen is toegestaan (toestemming moet worden aangevraagd bij de Cabildo de Tenerife).

Aanbevelingen

• U kunt er met de auto komen vanaf de weg langs het zandpad naar de parkeerplaats van het recreatiegebied (vertrekpunt). Een andere mogelijkheid is te vertrekken vanuit het gebied van La Montaña (Iglesia de San Francisco) door dezelfde PR 43 te beklimmen (denk eraan dat de PR 43 in Garachico begint).  Van de kerk naar het gebied is het ongeveer 2.6 kilometers.

Hoe kom je daar?

• Eigen voertuig (het recreatiegebied is bereikbaar via het zandpad vanaf de weg, er is geen voertuigvergunning nodig).
  • Openbaar vervoer (gelieve dit te controleren aangezien er zich wijzigingen kunnen voordoen)..
    • Lijn 360 van Icod de los Vinos.
    • BRIEFJE: in dit geval blijven we bij de bushalte "IGLESIA SAN FRANCISCO" of "ARENAS NEGRAS" (ga naar beneden in de richting van de kerk om het voetpad te nemen). De PR-43 loopt vlak langs de kerk, van hier tot het recreatiegebied is het ongeveer 2.6 kilometers.
    • Lijn 360
Het weer vandaag
Maximum: 21º
Minimum: 12º
Santiago del Teide. The weather will be fine all Friday long. Temperatures will remain unchanged.