La Caldera - Crucita - M. Limón

• Maximale hoogte: 2240m
  • Minimale hoogte: 1190m
  • Type: rondwandeling
  • Moeilijkheidsgraad: gemiddeld (voor berglopers)
  • Vertrekpunt: Recreatiegebied van La Orotava (La Caldera)
  • Coördinaten: 28.531298875239514, -16.279961191270363
  • Plaatsen die wij bezoeken: La Caldera, La Crucita, weg nr. 17, Montaña Limón.
  • Temperaturen: In de winter kunnen ze dalen tot minder dan 5º aan het vertrekpunt, en ze kunnen dalen naarmate we stijgen. Het hoge gebied is onbedekt en soms staat er een behoorlijke wind, het is niet gevaarlijk maar de gevoelstemperatuur zal er flink door dalen.
  • Waterpunten: één bij km 0.9

Materiaal

• Schoeisel en kleding geschikt voor hardlopen in de bergen.
  • Jas en handschoenen als het koud is.
  • Hoed en/of zonnebril als het onbewolkt weer is.
  • 1.5 liter water
  • Wat eten
  • Mobiele telefoon

Route beschrijving.

Aantrekkelijke route voor een goede bergtraining, met een afstand van 18 kilometer die afwisseling combineert: veeleisende bergopwaarts, technische stukken, andere stukken hardlopen en hoogteverschillen.

Het eerste gedeelte loopt door het pijnboombos van La Orotava, maar naarmate u hoger komt, worden de pijnbomen kleiner en meer uit elkaar geplaatst, het hooggelegen gedeelte wordt helder waar u kunt genieten van een goed uitzicht op het Nationale Park en de Teide zelf, u kunt hardlopen en uw omgeving observeren.

Na de eerste 800m, die u kunt gebruiken om op te warmen, wacht u een lange en veeleisende klim met 1100 m positief in ongeveer 5 kilometer. Eenmaal gedaan, en als beloning, heeft u het mooiste gedeelte van deze route.

Beschrijving van de route.

• KM 0 We beginnen op de parkeerplaats van het Recreatiegebied van La Orotava (Área Recreativa de La Orotava),  volgen de GR-borden in de richting van La Esperanza (zuidoostelijke oriëntatie) over het breed pad.
  • KM 0.8 Verlaat het verlaten het pad en nemen het pad rechts dat bergopwaarts gaat. Vlak naast de houten hut. Hier is een waterpunt, ook al zult u het niet gebruiken, het is goed om het te weten voor een toekomstige gelegenheid. Voor de volgende 3.5 kilometer volgt u de borden "Camino Candelaria". Vanaf hier heb je een lange en steile klim te trainen.
  • KM 1.9 Let op, u komt bij een splitsing van 4 paden, maar volg degene die naar boven gaat.
  • KM 4.5 Het pad eindigt en u komt bij de hoofdweg, steekt deze over en gaat vóór de hoofdweg (30 meters verder naar links) verder over het brede pad, slechts 80 meter, want u moet voorzichtig zijn en het pad aan de rechterkant nemen. Pad nummer 17 loopt langs de helling aan de rechterkant. Volg de borden voor pad nummer 17 tot km 8.4.
  • KM 5.8 Gefeliciteerd, je bent klaar met de klim. U bereikt een hoog punt op de route, en als u een beetje naar links gaat, kunt u La Caldera de Pedro Gil en het hele zuidelijke deel van het eiland zien. De steile richel voor je is de Pico de Cho Marcial.
  • KM 6.2 U bent begonnen aan een afdaling langs het pad en even verder kunt u aan de rechterkant het pad verlaten en naderen wat wij "La ventana del Teide" (het raam van de Teide) hebben genoemd. Er is een kleine steenformatie die een "venster" bevestigt en als je erdoor kijkt, kun je de Teide aan de horizon zien. Hoewel het geen economische waarde heeft, kunt u het beschouwen als een grote prijs na de inspanning van de beklimming.
  • KM 6.5 Na de kleine afdaling op het pad, loopt het pad over een breed, bijna vlak pad dat in de richting van de wijzers van de klok verder gaat.
  • KM 7.3 Steek de weg over en volg aan de overkant het pad dat verder de helling op gaat. Op de top van de helling is er een prachtig uitzicht op de Teide op de achtergrond. Je kunt rennen en vooruit kijken tegelijk.
  • KM 8.5 Op het kruispunt neemt u het pad dat afdaalt naar "Corral del Niño", nummer 34.
  • KM 9.3 Steek het pad over en volg het pad aan de overkant. Ga 200 meters verder weer het pad op, vervolg 50m en ga aan de rechterkant pad nummer 34 op.
  • KM 9.8 U kunt pad 34 verlaten, u zult zien dat er aan de rechterkant een gemarkeerd pad is naar de top van de Montaña Limón. U kunt naar het hoogste gedeelte gaan, dat een goed uitzicht biedt, en dan teruggaan.
  • KM 10.3 De top van de Montaña Limón; van hieruit begint het tweede deel van de training, nu is het een afdaling van een paar kilometer, gecombineerd met andere vlakke bospaden.
  • KM 11.8 Kruispunt. Volg het pad naar rechts voor ongeveer 2 kilometers langs het pad.
  • KM 14 Bij een bocht naar links kijkt u naar rechts en u zult zien dat er een breed pad is, het is niet erg duidelijk aangegeven, maar als u goed oplet zult u het herkennen. Ga verder langs dit pad aan de rechterkant, dat een afdaling is.
  • KM 14.9 Wanneer u bij een kruispunt komt, kijk dan uit naar het PR bord (wit/geel) voor u en volg het pad. Volg de PR borden, de eerste km is bergafwaarts, dan linksaf en ga verder langs een vlakker gebied. Als u op het pad uitkomt, gaat u verder langs het pad aan de linkerkant.
  • KM16.4  U komt bij het pad, gaat rechtsaf, 20 meter langs het pad, en neemt het PR-pad aan de linkerkant. Volg het pad iets meer dan 1.5 en u komt bij het beginpunt, profiteer van dit stuk om technisch beter af te dalen (het is goed want het is geen erg steile afdaling).
  • Km 18. HET EINDE.

Omgeving

Recreatiegebied van La Caldera. Het is gelegen in de hooglanden van La Orotava (op een hoogte van 1180 m), net achter het gehucht Aguamansa. Het is een van de beste recreatiegebieden in het noorden van het eiland Tenerife, wat betekent dat er het hele jaar door een groot aantal bezoekers komt. Het heeft verschillende faciliteiten, waaronder parkeergelegenheid, een bar-restaurant, een grote kinderspeelplaats, openbare toiletten (zonder douches), barbecueplaatsen, tafels en een camping. Het is ook het vertrekpunt van talrijke wandelroutes in de omgeving.

La Crucita uitkijkpunt. Het ligt aan de linkerkant van de hoofdweg van La Esperanza naar Portillo (TF-24, op kilometerpunt 30), op een hoogte van bijna 2000 m en is naar het zuidoosten gericht. Het is een plaats die vaak te voet wordt bezocht. Niet voor niets maakt het deel uit van de pelgrimsroute naar de Basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Candelaria, die begint in de noordelijke steden van het eiland. Deze route begint in Aguamansa, in het hart van de Orotavavallei, en bereikt hier het hoogste punt, La Crucita, alvorens af te dalen naar Arafo en Candelaria. Het uitkijkpunt biedt een spectaculair panoramisch uitzicht over de Güimar-vallei en de Caldera de Pedro Gil. De caldera wordt aan de rechterkant begrensd door een imposante bergkam, de Pico de Cho Marcial, en aan de linkerkant door de Ayosa berg.

Aanbevelingen

• Zeer populair op zaterdagen, zondagen en feestdagen, hoewel er meestal geen parkeerproblemen zijn.
  • Er moet rekening mee worden gehouden dat dit een van de koudste gebieden van het eiland is.

Hoe kom je daar?

• Privé-voertuig
  • Openbaar vervoer. Vanaf het busstation (guaguas), Puerto de la Cruz
  • Een andere optie is de 348 bus naar Teide te nemen, en te overnachten in La Parada de Aguamansa, vanwaar er wandelpaden zijn om naar La Caldera te gaan.
Het weer vandaag
Maximum: 24º
Minimum: 16º
Orotava (La). Totally clear blue skies on Thursday morning. As the hours pass by, calm weather. Mild temperature dropping.