Cruz Del Carmen - El Batán - Cruz Del Carmen

• Maximale hoogte: 980m
  • Minimale hoogte: 350m
  • Type: rondwandeling
  • Moeilijkheidsgraad: laag (voor berglopers)
  • Vertrekpunt: Cruz Del Carmen
  • Coördinaten: 28.531298875239514, -16.279961191270363)
  • Plaatsen die wij bezoeken: Cruz del Carmen, Solis, Bejía, Batán, Lomo los Dragos, Las Hiedras.
  • Temperaturen: In de winter zijn de temperaturen niet erg laag, misschien zakt het af en toe onder de 10 graden Celsius. De temperaturen zijn hoog in de zomer als er warme lucht is (in de lagere delen kan het meer dan 30 graden Celsius worden)
  • Waterpunten: 1 bij Km 6.2

Materiaal

• Schoeisel en kleding geschikt voor berglopen
  • Windjack als het een beetje koud is op de top (beginpunt).
  • 1 liter water
  • Wat eten
  • Mobiele telefoon

Route beschrijving.

Een kleine route door het meest westelijke deel van het Anaga Rural Park. Een kleine route in termen van afstand, maar groot in diversiteit, vol contrasten. In deze 11 kilometers kunnen we alles ontdekken wat het park te bieden heeft, we kunnen zeggen dat het een kleine samenvatting is van het hele Anagalandschap.

Het eerste deel speelt zich af in het bovenste deel van het Anagamassief. De vegetatie is weelderig, vochtig en groen laurierbos. Er zijn veel dagen van het jaar dat het gebied nat is, en bij deze gelegenheden is het nog mooier omdat het groen van de vegetatie dan extra opvalt. In de lager gelegen delen is de vegetatie daarentegen laag en biedt uitzicht op de landschappen van het gebied.

Dit is een route met enkele paden, vlakke paden en andere technische paden. We zullen ook die "doodse" beklimmingen vinden die ons doen streven maar tegelijkertijd van onze sport laten genieten.

We zullen genieten van prachtige uitzichten over het gebied, waar het zeer aan te bevelen is om foto's te maken: in het eerste deel van de afdaling naar Bejía, het bovenste deel van Bejía en in het bovenste deel van de beklimming naar Lomo de Los Dragos.

Beschrijving van de route.

Ideaal voor een korte trainingssessie bestaande uit verschillende terreinen (technische afdaling, veeleisende bergop en vlakke stukken). Als je van een explosieve training houdt, zal je deze leuk vinden. Het is ook aanbevolen voor beginners omdat het een korte afstand is.

• KM 0 We beginnen op de parkeerplaats van La Cruz del Carmen, steken de weg over en nemen het pad links van de bar. Volg het pad in dezelfde richting.
  • KM 1 We komen bij een kruispunt, dat we niet moeten nemen, maar rechtdoor moeten gaan over het brede pad. Daar vindt u het oude boswachtershuis van het gebied (aan de linkerkant van de weg).
  • KM 1.8 We komen uit op de weg, op dit punt moeten we het pad volgen dat parallel loopt aan de weg (naar rechts). Verderop kruist het pad drie keer de weg.
  • KM 2.4 Na drie keer de weg te zijn overgestoken, komen we op een esplanade, waar we het brede pad aan de rechterkant nemen.
  • KM 3.5 We komen bij de Pista Solis, we gaan verder naar rechts, even verder komen we op een esplanade, op deze plaats moeten we het pad rechts nemen. Het is vlak in het begin en dan begint het bergafwaarts te gaan. U zult spoedig de ruïnes van de Casa de Franco zien. Vanaf hier is het pad 1 kilometer technisch. Vanaf dit punt hebben we een prachtig uitzicht voor ons.
  • Tijdens dit stuk kunt u technische afdalingen trainen en u verbeteren op dit soort terrein.

• KM 4.7 We komen bij een splitsing van paden en gaan verder naar rechts.
  • KM 5.1 De eerste huizen van Caserío de Bejia, vanaf hier loopt het pad binnen dit gehucht (steeds in opwaartse richting). Wanneer u de weg bereikt, rechts aanhouden en 200 meters bergopwaarts gaan, waar u links afslaat om het betonpad te volgen, dan rechts langs de trappen. Volg de sporen van de PR.
  • KM 5.7 We komen weer op de weg uit, gaan verder naar rechts en 100 meters verder nemen we het pad naar links (<<El Batán>> pad). Bij La Degollada eindigt de klim en beginnen we aan de afdaling naar El Batán. Vanaf dit hoge punt hebben we een prachtig uitzicht voor ons.
  • KM 6.2 Na het begin van de afdaling is er aan de rechterkant een waterpunt waar u even kunt uitrusten en uw watervoorraad kunt aanvullen (het is bij een bocht naar links en u moet er goed op letten). Verderop loopt het pad langs de huizen van El Batán de Abajo. Ga verder naar beneden tussen de huizen door en je komt bij de hermitage en het plein. Voor ons zien we enkele treden die naar beneden gaan, van daar moeten we het pad volgen dat naar de bodem van het ravijn gaat (op een hoogte van 350 meters). We doorkruisen een landelijk gebied met verschillende percelen met gewassen en fruitbomen.
  • KM 7 Fondo del Barranco. Hier moet je voorzichtig zijn, want de weg omhoog begint tussen twee oude huizen. Het geeft de indruk dat er geen pad is, maar een privé-ingang. We beginnen de beklimming via de Lomo de Los Dragos. Halverwege ziet u een natuurlijk uitkijkpunt, met aan de rechterkant een kleine esplanade, waar u even kunt stoppen om de vallei te aanschouwen en enkele foto's van het landschap te nemen.
  • KM 8.1 Wanneer we de Pista de Los Dragos bereiken, is de weg van beton en moeten we nog iets meer dan 1 km over dit pad.
  • KM 9.1 Aan de linkerkant begint de klim naar het spoor van Las Hiedras (wees voorzichtig want het is een scherpe bocht). Het eerste deel is een brede betonweg, maar dan houdt het op en begint een pad. Beetje bij beetje komt u in een zeer lommerrijk laurierbos (groen en vochtig het hele jaar door)
  • KM 9.7 Het stijgende pad eindigt en we bereiken het spoor van Las Hiedras. Ga verder langs het pad naar links.
  • KM 10.1 Ongeveer 400 meters verder ziet u een pad dat het pad kruist, u moet het pad bergopwaarts volgen. Tijdens dit stuk kunt u tijdens de hele beklimming een jog aanhouden en uw loopprestaties tijdens de beklimming verbeteren.
  • KM 11.1 HET EINDE. We hebben het beginpunt bereikt.

Omgeving

La Cruz del Carmen is een oude wegkruising op 920 meters boven zeespiegel in het Anagamassief, binnen het landelijke park van Anaga in de gemeente San Cristóbal de La Laguna. Het verbond vroeger de gehuchten van de hooglanden van Anaga met La Laguna. Het is een ontmoetings- en vertrekpunt voor verschillende routes, waar in 1934 een uitkijkpunt werd gebouwd. Vanaf dit uitzichtpunt kunt u de stad San Cristóbal de La Laguna, de berg Teide en een deel van het oostelijke deel van het eiland zien. Naast de parkeerplaatsen bevinden zich de kapel van Nuestra Señora del Carmen en het Bezoekerscentrum van Anaga (geopend in 1995).

Caserío de Bejía y El Batán. Kleine nederzettingen, van de plaatselijke bevolking, verspreid liggende woningen op de hellingen van de valleien. Evenals kleine percelen met gewassen.

Aanbevelingen

• Zeer populair op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Vanaf 9:30 of 10:00 is het moeilijk om te parkeren (je moet ver weg parkeren).
  • U kunt het bezoekerscentrum bezoeken op het parkeerterrein.
  • Ga naar het uitkijkpunt aan het einde van de parkeerplaatsen (u ziet de stad La Laguna en op de achtergrond Las Cañadas en El Teide).

Hoe kom je daar?

• Privé-auto
  • Openbaar vervoer. Vanaf het busstation (bus / guaguas) van La Laguna (Intermodale overslaginstallatie (Intercambiador de La Laguna)) zijn er verschillende buslijnen die stoppen in La Cruz del Carmen stoppen: 076, 077, 273 en 275 (met verschillende dienstregelingen).
Het weer vandaag
Maximum: 24º
Minimum: 16º
San Cristóbal de La Laguna. It will be good weather on Thursday morning. As the hours pass by, thin high cloud. Temperatures will remain unchanged.