Route 3

Santa Cruz – Bailadero – Pico del Inglés – Las Mercedes – La Cuesta – Santa Cruz

Routegegevens

• Start: Santa Cruz. TF-11.
  • Einde: Santa Cruz. Plaza de España.
  • Lengte: 52 km.
  • Cumulatieve stijging: 1235 m.
  • Gemiddeld niveauverschil: 4,9%.
  • Maximale hoogte: 998 m.
  • Gemiddelde snelheid: 20 km/u.
  • Geschatte tijd: 2 u 35 min.
  • Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld.

Route 3 is een van de meest gebruikte fietsroutes in de omgeving van de hoofdstad. De route is een fietsronde met een typerend hoogteprofiel van klimmen en dalen van een laag naar een hoog punt. De route heeft een lengte van 52 kilometer en loopt door het noordoosten.

De route begint in Santa Cruz, vanaf de Avenida Marítima en gaat verder over de TF-11, een vlakke weg met twee rijbanen waar je een redelijke snelheid kunt ontwikkelen. Je fietst parallel aan de kust. En je passeert de dokken en kranen van Puerto de Santa Cruz. De route gaat verder over de TF-11 tot je het vissersdorp San Andrés bereikt dat zich op 7 kilometer van de route bevindt. Hier ga je linksaf richting de bergen, over de TF-12.

Zodra je afgeslagen bent, begint de klim met glooiende hellingen die later beetje bij beetje steeds steiler worden. Je zult merken dat de route steeds bochtiger wordt naarmate je verder omhoog klimt. Na iets meer dan 18 kilometer fietsen, kom je bij een kruispunt van wegen waar de TF-123 uitkomt op de TF-12. Ga rechtdoor en volg de aanwijzingen op de borden richting Las Mercedes en La Laguna.

Je kunt even stoppen bij het uitkijkpunt Abicor, op 19,7 kilometer van de route om te genieten van prachtige uitzichten op de noordhellingen van het gebergte Anaga. Op 21 kilometer zie je het spectaculaire landschap van de zuidhelling. Vlak na het passeren van het uitkijkpunt, geeft de weg je een kleine adempauze met een vlak stuk en een afdaling tot het gehucht Casas de la Cumbre. Ontspan niet te veel want vanaf hier komen de stijgende hellingen terug met een percentage tot 11%. Als je deze hellingen hebt overwonnen, kom je bij het uitkijkpunt Pico del Inglés, op 998 meter hoogte. Van daaruit kun je genieten van een fantastisch panorama op Santa Cruz, Anaga, La Latuna en el Teide. Vanaf hier heb je het hoogste punt van de route bereikt. Nu begint een lange afdaling door het laurierbos naar de bebouwde kom via La Laguna en Santa Cruz.

Als je aan de afdaling vanaf de Pico del Inglés begint, blijf je de hele tijd op de TF-12. Volg de borden richting Las Mercedes en La Laguna. Op 31 kilometer van de route passeer je La Cruz del Carmen waar een uitkijkpunt is waar je opnieuw het landschap van de vlakte van La Laguna kunt zien, met el Teide op de achtergrond. Van een soortgelijk beeld kun je genieten bij het uitkijkpunt Lomo Alto, dat in een haarspeldbocht ligt op 33,5 kilometer van de route.

Vanaf 36 kilometer wordt de afdaling minder steil en kom je in het dorp Las Mercedes. Een kilometer verder kom je bij een rotonde waar je linksaf slaat, richting La Laguna via de TF-13. Op 38,7 kilometer neem je de Camino de Las Mercedes die ook wel de Camino de Las Peras wordt genoemd. Daarna volg je de Calle Tabares de Cala tot je in het centrum van La Laguna komt waar je de Calle Herradores en de Calle Calvo Sotelo neemt tot je de Avenida de los Menceyes bereikt. Als laatste neem je de Carretera General waarop je afdaalt in de richting van Santa Cruz.