San Juan del Reparo - Garachico

Voetpad met lage moeilijkheidsgraad, bij Isla Baja

Een groot deel van de route loopt over een oude ruiterweg die de loop volgt van de lavastromen uit de krater van de Montaña Negra. Deze lavastromen dateren van 1706. Naar beneden vloeiend langs de steile vulkaanhelling sleurden ze toen hele dorpjes mee en kwamen ze via de haven in de zee, waardoor een deel van het havenstadje zware schade opliep en de baai een stuk kleiner werd. De route start in San Juan del Reparo en gaat eerst door de Calle El Monte.

Net na de kruising kom je bij een smalle weg, die afloopt naar de eerste afslag, die we naar links nemen, en een tweede afslag, waar we rechtsaf gaan. Het asfalt wordt hier dunner en hier en daar breekt de oude bestrating door, die stamt uit de tijd dat het nog een ruiterpad was. Het pad zigzagt omlaag en biedt prachtige uitzichten over de stad en de haven van Garachico Kenmerkend in dit landschap zijn de lavatongen van de vulkaanuitbarsting van de Montaña Negra uit 1706. Maar het gebied onderscheidt zich ook door de gevarieerde begroeiing. De overheersende boomsoort is hier de den, maar deze groeit in gezelschap van een rotsvegetatie van aeonium, de endemische paardenbloem sonchus acaulis, tijm, lantaarnplanten (ceropegia dichotoma) en vooral veel varens en korstmossen.

Het pad verdwijnt langzaam, naarmate we dichter bij de rand van het dorp en de eerste huizen komen. We gaan nu een straat in met een mengsel van traditionele architectuur en enkele modernere gebouwen, naar de kerk van Santa Ana, de Glorieta de San Francisco, het stadhuis en het Casa de Piedra, allemaal gesitueerd rond het Plaza de La Libertad.

De straat naar links leidt naar de Plaza de Juan González de la Torre, met de Puerta de Tierra, eindpunt van deze wandeling.

Diensten

Ligging: Gemeente Icod de Los Vinos

• Startpunt: San Juan del Reparo (1)
  • Eindpunt: Garachico (2)