Ruta de Los Peregrinos

Pad van middelhoge moeilijkheidsgraad aan de zuidkant van Tenerife.

De route begint bij kilometer 30 van de provinciale weg TF-24, die vanuit La Esperanza omhoog voert naar Las Cañadas, door een zone die bekend is als La Crucita. Hier is een uitkijkpunt. De route begint rechts van dat uitkijkpunt, over een bosweg. Na enkele meters zien we aan de linkerkant van de bosweg twee ingegraven boomstammen, die aangeven waar het pad begint.

Wees het eerste stukje voorzichtig. Je glijdt hier gemakkelijk uit. Het pad voert over oude lavastromen op een steile helling naar de vulkaan van Las Arenas. Hier en daar kruist het pad de bosweg. De route loopt door tot in de krater Caldera de Pedro Gil met als meest kenmerkende landmerk, de kegelvulkaan van Las Arenas. Na de start op de veldweg bij de vulkaan, gaat de route nog iets door langs de rechterkant van de weg; vervolgens komen we weer terug op de veldweg en gaan we door een omheining. Het pad daalt hier af naar een kastanjeboomgaard en komt bij een stenen constructie die bekend is als El Refugio (de hut). Op luttele meters van deze plek gaat het pad links verder en verwijdert het zich definitief van de veldweg. Nog iets verder slaan we opnieuw linksaf.

Het pad gaat nu zo’n 35 minuten door een zeer oud en interessant dennenwoud, over een aangenaam wandelpad, dat in de schaduw van de bomen langzaam afdaalt. We lopen hier over een kleine heuvelrug, vanwaar we op geringe afstand onder ons een droog waterkanaal zien. We nemen de weg naar links. Deze steekt iets lager een droog irrigatiekanaal over en daalt verder af langs een ander kanaal, waar wel water doorheen stroomt.

Het pad loopt nu zonder verdere splitsingen door tot aan de asfaltweg, in het hooggelegen deel van Arafo. We gaan nu over de weg omlaag tot de eerste afslag naar links, die ons naar het oude centrum van Arafo brengt. Daar nemen we nu de bus naar Candelaria, waar deze route tot zijn einde komt.

Diensten

Ligging: Gemeenten Arafo - Güímar - Candelaria

• Startpunt: La Crucita (1)
  • Eindpunt: Arafo (2)
  • Afstand: Route 1: 14,5 km
    Ruta 2: 12,5 km
  • Totaal: 27 km
  • Duur: Route 1: ong. 6 u
    Route 2: ong. 3 u
  • Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
  • Hoogteverschil: Route 1 - 1.980 m (gemiddeld ong. 12%)
    Route 2 - 200 m (gemiddeld ong. 3%)