Groepen

De carnavalsgroepen van Santa Cruz de Tenerife zijn, net zoals het feest zelf, door de jaren heen gegroeid en geperfectioneerd. De kleurige carnavalsgroepen, de murgas met hun satirische liedjes en instrumenten van riet en karton en de rondallas, de oudste en meest traditionele muziekgroepen, zijn de hoofdrolspelers van het feest.

Al vanaf het begin van de 19de eeuw bestaan er schriftelijke verwijzingen naar de comparsas. En aan het begin van de vorige eeuw worden deze groepen, samen met de rondallas en parrandas (muziekgroepen), genoemd in de verschillende media. Maar vanaf 1910, wordt er, dankzij de wedstrijden tussen de rondallas, een duidelijk onderscheid gemaakt tussen comparsa, rondalla en andere carnavalsgroepen.

De 'murgas' lieten in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw van zich horen en wonnen aan populariteit met de invoering van de Winterfeesten. De liedjes van deze groepen, die afkomstig zijn uit de verschillende wijken van de hoofdstad, onderscheiden zich door hun kritische, ironische en satirische teksten, gericht tegen de politieke en sociale realiteit van het moment. De pionier onder deze groepen was de beroemde groep 'Ni Fú-Ni Fá'.

De 'comparsas' vertegenwoordigen de Braziliaanse invloed op het carnaval van Tenerife; ze geven het feest ritme, kleur en vrolijkheid. Tegenwoordig zijn ze heer en meester van de straat en verassen de carnavalsvierders met de hoge kwaliteit van hun liveoptredens tijdens de feestelijke nachten.

De 'rondallas' zijn de belangrijkste vertegenwoordigers van de muziekgroepen die werden opgericht tijdens het Carnaval van Santa Cruz en vertolken de diepgewortelde passie voor muziek van de inwoners van Tenerife. Deze groepen, die zich vooral richten op de zangtechniek en waaraan echt professionele zangers deelnemen, brengen vocale, culturele thema's, begeleid door snaarinstrumenten.

Andere groepen gaan meer in de richting van de interpretatie van recentere Latijns-Amerikaanse muziekstijlen. Het gaat hierbij om groepen die zich in latere jaren bij het carnaval hebben aangesloten en ze vormen een voorbeeld van de vrije expressie van de verschillende visies op de feesten van de bevolking van Santa Cruz.

De carnavalsgroepen van Santa Cruz de Tenerife zijn, net zoals het feest zelf, door de jaren heen gegroeid en geperfectioneerd. De kleurige carnavalsgroepen, de murgas met hun satirische liedjes en instrumenten van riet en karton en de rondallas, de oudste en meest traditionele muziekgroepen, zijn de hoofdrolspelers van het feest.

Al vanaf het begin van de 19de eeuw bestaan er schriftelijke verwijzingen naar de comparsas. En aan het begin van de vorige eeuw worden deze groepen, samen met de rondallas en parrandas (muziekgroepen), genoemd in de verschillende media. Maar vanaf 1910, wordt er, dankzij de wedstrijden tussen de rondallas, een duidelijk onderscheid gemaakt tussen comparsa, rondalla en andere carnavalsgroepen.

De 'murgas' lieten in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw van zich horen en wonnen aan populariteit met de invoering van de Winterfeesten. De liedjes van deze groepen, die afkomstig zijn uit de verschillende wijken van de hoofdstad, onderscheiden zich door hun kritische, ironische en satirische teksten, gericht tegen de politieke en sociale realiteit van het moment. De pionier onder deze groepen was de beroemde groep 'Ni Fú-Ni Fá'.

De 'comparsas' vertegenwoordigen de Braziliaanse invloed op het carnaval van Tenerife; ze geven het feest ritme, kleur en vrolijkheid. Tegenwoordig zijn ze heer en meester van de straat en verassen de carnavalsvierders met de hoge kwaliteit van hun liveoptredens tijdens de feestelijke nachten.

De 'rondallas' zijn de belangrijkste vertegenwoordigers van de muziekgroepen die werden opgericht tijdens het Carnaval van Santa Cruz en vertolken de diepgewortelde passie voor muziek van de inwoners van Tenerife. Deze groepen, die zich vooral richten op de zangtechniek en waaraan echt professionele zangers deelnemen, brengen vocale, culturele thema's, begeleid door snaarinstrumenten.

Andere groepen gaan meer in de richting van de interpretatie van recentere Latijns-Amerikaanse muziekstijlen. Het gaat hierbij om groepen die zich in latere jaren bij het carnaval hebben aangesloten en ze vormen een voorbeeld van de vrije expressie van de verschillende visies op de feesten van de bevolking van Santa Cruz.

Sorteren op:
  • Alfabetisch Oplopend
  • Alfabetisch Aflopend